Vinyl DJs: Γιατί αποτελούν είδος υπό εξαφάνιση;

Πάντα με συνάρπαζε ο κόσμος του βινυλίου, ανεξάρτητα αν δεν είχα ποτέ πραγματικά ενημερωμένη συλλογή ή αξιόλογο πικάπ. Ο αναλογικός ήχος, τα σκρατσάκια αλλά και όλο το mood μετατρέπουν το εν λόγω μέσο σε πραγματική εμπειρία που κάθε μουσικόφιλος πρέπει να γεύεται που και που, είτε σαν ακροατής είτε σαν DJ.
Κάνοντας, λοιπόν, αναζητήσεις σε blogs και διαβάζοντας συνεντεύξεις καλλιτεχνών, αποφάσισα να συλλέξω και να παρουσιάσω τους λόγους που το vinyl DJing σήμερα κινδυνεύει με εξαφάνιση.

Δέκα χρόνια πριν, το vinyl DJing θεωρούταν από τους masters του είδους ως ο σωστός τρόπος για να είσαι πραγματικός DJ.
Εκείνη την εποχή, το 2001 για την ακρίβεια, κυκλοφορούσε το CDJ-1000, το οποίο ήταν εξοπλισμένο με vinyl emulation και επέτρεπε σε κάθε DJ να εξασκηθεί και να δουλέψει ως vinyl DJ (χωρίς να κατέχει βινύλια στη συλλογή του) αφού αποτελούσε το τέλειο υποκατάστατο. Κάπως έτσι, άρχισε να ξεθωριάζει η ιδέα που επικρατούσε στους παλαιότερους.

Φτάνοντας στο 2020, μπορούμε να πούμε πως πλέον υπάρχουν πάρα πολλές επιλογές για να μπορέσει κάποιος DJ να παίξει vinyl style χρησιμοποιώντας εντελώς διαφορετικό εξοπλισμό από αυτόν που πραγματικά χρειάζεται.
Η τεχνολογία εξελίσσεται και, κακά τα ψέματα, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να την αμφισβητούμε.
Είναι σημαντικό να ακολουθούμε τις τάσεις για να μη μένουμε πίσω γιατί αυτό είναι κάτι που μακροπρόθεσμα θα μας ζημιώσει, ειδικά αν ζούμε από αυτό. Πρέπει, όμως, παράλληλα να αντιλαμβανόμαστε την τεράστια αξία που έχουν οι γνώσεις αυθεντικών τεχνικών με αυθεντικό εξοπλισμό.

Παρακάτω θα αναλύσουμε τους λόγους για τους οποίους το βινύλιο έχασε τη λάμψη του στο χρόνο αλλά και τους λόγους που είναι μοναδική εμπειρία να απολαμβάνεις ένα πραγματικό vinyl set.

Κόστος αγοράς.
Σήμερα το να φτιάξει κάποιος μια μουσική συλλογή είναι αρκετά οικονομικό αφού το κόστος ενός digital track δεν ξεπερνά το ένα με δύο ευρώ. Αν συνυπολογίσουμε και την ευκολία με την οποία μοιράζεται η μουσική μεταξύ παραγωγών αλλά και την πειρατεία, τότε μπορεί κάποιος να καταλάβει πόσο εύκολο είναι να δημιουργήσει ο καθένας τη δικιά του συλλογή.
Αντίθετα, αγοράζοντας ένα βινύλιο στην ουσία δίνεις πολλά περισσότερα χρήματα για να μπορείς να αξιοποιήσεις ένα με δύο κομμάτια συνήθως από κάθε δίσκο αφού υπάρχει περιορισμένος χώρος σε αυτόν.
Ένα άλλο αρνητικό είναι ο χρόνος που χρειάζεται για να αποκτήσεις τη μουσική που θες. Παρατηρούμε πως καθημερινά η μουσική εξελίσσεται με νέα releases που μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα έρχονται στο προσκήνιο και με την ίδια ταχύτητα φεύγουν από αυτό δίνοντας τη θέση τους σε άλλα ακόμα πιο φρέσκα κομμάτια.
Ο σημερινός ανταγωνισμός στο επάγγελμα επιβάλει σε κάθε DJ να είναι ενημερωμένος, πράγμα που επιτυγχάνεται γρήγορα με τους τρόπους που προανέφερα.
Για ένα vinyl DJ η κατάσταση είναι πολύ πιο περίπλοκη.
Καταρχάς, δεν κυκλοφορούν πολλά νέα releases σε βινύλιο και όσα κυκλοφορούν είναι πραγματικά περιορισμένα και κρίνεται δύσκολο να τα αποκτήσεις άμεσα. Πρέπει να βρεις ποια είναι αυτά και να τα παραγγείλεις περιμένοντας μέρες ή και εβδομάδες αν έρχονται από το εξωτερικό, αλλά και με τον επιπλέον κίνδυνο να πάθουν ζημιά κατά την μεταφορά τους.
Ίσως κάποιοι, ειδικά στις μεγάλες πόλεις, να έχουν την τύχη να υπάρχει κοντά τους ένα ενημερωμένο δισκοπωλείο και να βρίσκουν κάποιες τυπωμένες μουσικές, αλλά και πάλι δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τους digital DJs που έχουν αποκτήσει τα πάντα από την πρώτη μέρα και ήδη τα αναπαράγουν στα sets τους.

Οι δίσκοι είναι ευαίσθητοι και έχουν ημερομηνία λήξης κατά κάποιον τρόπο.
Η αναπαραγωγή μουσικής από βινύλιο γίνεται δυνατή με μηχανικό τρόπο που φθείρει την επιφάνεια τους σε βάθος χρόνου αφού κάθε φορά που η βελόνα ξύνει την επιφάνεια, στην ουσία τη χαράζει ελαφρά. Μετά από πολλά τέτοια χαράγματα ο ήχος χάνει την ποιότητά του αφού φθείρεται η επιφάνεια του δίσκου.
Φανταστείτε, λοιπόν, να εργάζεστε σχεδόν κάθε μέρα πόσο ταλαιπωρείται η μουσική σας και πόσο συχνά χρειάζεται ανανέωση. Κάπου εδώ θυμόμαστε και πάλι όσα είπαμε πριν… τεράστιο το κόστος, όχι μόνο για να ανανεώσουμε τη συλλογή με νέους δίσκους αλλά και σημαντικό κόστος αντικατάστασης των φθαρμένων.

Το μέγεθος μετράει.
Ας υποθέσουμε πως όλα τα παραπάνω έχουν ξεπεραστεί και πως μπορούμε να έχουμε τα πάντα day one και δωρεάν σε βινύλιο. Με μηδέν κόστος αλλά και φουλ ενημερωμένη συλλογή τα προβλήματα συνεχίζουν. Ποια είναι, όμως, αυτά;
Μα φυσικά ο τεράστιος όγκος αλλά και το βάρος.
Τη στιγμή που ένας digital DJ μεταφέρει στικάκια, λάπτοπ και σε λίγες περιπτώσεις βαλίτσα με CDs, ο αντίστοιχος vinyl DJ πρέπει να κουβαλήσει όσα περισσότερα βινύλια μπορεί για να υποστηρίξει το set του.
Είναι λογικό, λοιπόν, να βρίσκεται αντιμέτωπος με το τεράστιο πρόβλημα της μεταφοράς αλλά και τον περιορισμένο χώρο που υπάρχει σε κάποια DJ booths.

Δυσκολίες στην πράξη.
Τα σύγχρονα decks και προγράμματα προσφέρουν όλες τις δυνατότητες που μέχρι χθες έπρεπε να γίνονται με το αυτί και το χέρι.
Καταρχάς, υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης cue points, κάτι που σου επιτρέπει να κινείσαι γρήγορα σε αντίθεση με το βινύλιο όπου πρέπει να τα κάνεις όλα επιτόπου σταματώντας το δίσκο στο σημείο που θες. Κάθε διαφορετικό track απαιτεί και την ανάλογη εργασία οπότε είναι αναγκαίο να αφιερωθεί και σημαντικός χρόνος.
Επίσης, δεν υπάρχει το sync που πολλοί χρησιμοποιούν φανερά η κρυφά. Κάθε σωστός DJ μπορεί να κάνει beatmatch από ένστικτο αφού με συχνή πρακτική συνηθίζει το αυτί σε βάθος χρόνο. Παρ’όλα αυτά, πολλές φορές το συγκεκριμένο feature είναι απαραίτητο ανάλογα με τον τρόπο που παίζει ο εκάστοτε DJ.
Στην περίπτωση του vinyl set η δυνατότητα αυτή απλά δεν υπάρχει. Είσαι εσύ, οι δίσκοι σου, τα αυτιά σου και η εμπειρία σου.
Τέλος, παίζοντας με βινύλιο πρέπει να έχεις το νου σου στην ένταση του κάθε δίσκου και να τη ρυθμίζεις από το μίκτη που χρησιμοποιείς.
Όλες αυτές οι δυσκολίες συνολικά σπαταλούν αρκετό χρόνο που θα μπορούσε να επενδυθεί εντελώς διαφορετικά από τον καλλιτέχνη κάνοντας τη ζωή του ευκολότερη.

Για τους λάτρεις του vinyl DJing υπάρχει η επιλογή ενός ψηφιακού συστήματος βινυλίου (DVS) το οποίο προσφέρει τη δυνατότητα να παίζει κάποιος mp3 tracks από τον υπολογιστή του χρησιμοποιώντας τα vinyl decks απολαμβάνοντας όλες τις digital δυνατότητες που ανέφερα πριν. Στην ουσία, βέβαια, από τη στιγμή που όλα τα features υπάρχουν σε όλα τα σύγχρονα επαγγελματικά decks, ο μόνος λόγος να χρησιμοποιήσει κάποιος ένα DVS είναι αν θέλει απλά μαζί με τα ψηφιακά κομμάτια να παίζει και κάποιους δίσκους από τη συλλογή του.

Όλα όσα διαβάσατε παραπάνω παρουσιάζουν πόσο δύσκολο αλλά και αποτρεπτικό είναι να γίνει ή να παραμείνει κάποιος vinyl DJ αλλά είναι και η απόδειξη γιατί θεωρείται πραγματικός master και για ποιο λόγο πρέπει να αισθανόμαστε ευλογημένοι κάθε φορά που παρακολουθούμε έναν από αυτούς να μιξάρει ζωντανά. Βλέπετε, χρειάστηκε τεράστια προετοιμασία ενώ παράλληλα παραμένει συγκεντρωμένος καθ’όλη τη διάρκεια του set ώστε να μας ικανοποιήσει με τη μουσική του.

Και κάπου εδώ θα δανειστώ τα λόγια του φίλου μου DJ Tsalikee που είχε πει παλιότερα σε συνέντευξη του στο Bliss Magazine το εξής:

Ο DJ που παίζει με υπολογιστή νομίζει ότι παίζει μουσική.
Ο DJ που παίζει με σιντιέρες παίζει μουσική.
Ο DJ που παίζει με βινύλια πραγματικά παίζει μουσική.

Alexis Kalamaras

Διαβάστε το προηγούμενο

Νέο release του Eli Brown με τίτλο ‘Desire’

Διαβάστε το επόμενο

Avicii: Δύο χρόνια μακρυά από ένα θρύλο

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο